امروزه کلیه مراکز اداری، تفریحی و اقتصادی (دولتی و خصوصی) برای ارائه خدمات بهتر و جلب رضایت مشتری در رقابتی روز افزون با یکدیگر می باشند. در این راستا اطلاع رسانی به مشتری از طریق روشهای نوین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در کشورهای پیشرفته، مشتریان روزانه با تعداد زیادی از نمایشگرهای تصویری احاطه میشوند و سیستم های اطلاع رسانی دیجیتال جایگزین سیستم های سنتی (پوسترها، بروشورها و اعلامیه های چاپ شده و ...) شده اند.
با فراگیر شدن سیستمهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی دیجیتال، نیاز به نمایشگرهایی که توانایی استفاده در مکانهای عمومی، تجاری و صنعتی را داشته باشند به سرعت در بین استفاده کنندگان احساس شد. با توجه به اینکه تلویزیونهای خانگی و معمولی توانایی کار در چنین محیط هایی را برای مدت طولانی ندارند، برند های شاخص تولید کننده سیستمهای تصویری مبادرت به طراحی و ساخت نمایشگرهای نسل جدید یا ویدئو وال نموده اند.
عکس استفاده از ویدیو وال در مکان های عمومی
ویدئو وال (Video Wall) چیست؟
ویدئو وال VIDEO WALL که با نام نمایشگر دیواری (Display Wall) نیز شناخته می شود به مجموعه چند نمایشگر (تلویزیون یا مانیتور) گفته میشود که با هدف ایجاد تصویر در ابعاد بزرگتر، در کنار هم قرار میگیرند، این سیستم نمایش عریض صنعتی و یکپارچه با کار کرد ۲۴ ساعت (برخی از مدل ها برای استفاده ۱۸ ساعت مناسب هستند) و هفت روز هفته در ۳۶۵ روز سال با قابلیت پخش تعداد زیادی از ورودیهای ویدئویی در فرمت های مختلف می باشد.
نرم افزار کاملا فارسی ویدئو وال امکان تعریف پنجره های متعدد در سایز و موقعیت های دلخواه را برای نمایش همزمان ورودی های مختلف فراهم می نماید. واسط گرافیکی کاربری نرم افزار (کنترلر ویدئو وال) امکان دسترسی سریع و آسان ورودی ها و مدیریت منعطف تصاویر را میسر می سازد.
انواع مختلف ویدئووال
1 - سیستم ویدئو وال های ال سی دی - LCD Video Wall
ویدئووال های LCD شامل چندین نمایشگر صنعتی می باشند که با طراحیهای چشم نواز کنار یکدیگر قرار میگیرند. این نوع نمایشگرها بر خلاف پنل های مورد استفاده در نمایشگر های خانگی، دارای قاب یا بزل (Bezel) بسیار باریکی هستند.
یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید ویدئو وال باید به آن توجه کرد، فاصله قاب تا قاب (Bezel to Bezel) این نمایشگرها است. (ضخامت خطی که بعد از نصب بین نمایشگرها ایجاد میشود)، فاصله مرسوم قاب تا قاب (Bezel to Bezel) در نمایشگرهای ویدئو وال ۴٫۹ میلیمتر، ۳٫۵ میلیمتر و ۱٫۸ میلیمتر می باشد.
امروزه به لطف تلاش شرکت های معتبر فعال در این عرصه و بهره گیری از تکنولوژی های نوین صنعتی، این فاصله به عدد شگفت انگیز ۰٫۸۸ میلیمتر (کمتر از ۱ میلیمتر) رسیده است. (طبیعتا با کاهش این فاصله قیمت محصولات افزایش مییابد)
مشاهده پرفروش ترین مدلهای ویدئو وال جهت خرید اینترنتی
نمایشگرهای ویدئو وال با توجه به ساختار صنعتی پنل ها، امکان استفاده و کارکرد طولانی مدت و بصورت ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته (۷/۲۴) را دارا می باشند. (برخی از مدل ها برای استفاده ۱۸ ساعت مناسب هستند)، این ویژگی استفاده این محصول را برای مراکز مهم نظارت تصویری (که بصورت شبانه روزی و بدون خاموشی تصاویر را رصد میکنند) و همچنین مراکزی که پخش تبلیغات در محیط های درونی دارند، جذاب میکند.
از دیگر ویژگیهای پنل ویدئووال، جلوگیری از جا ماندگی تصویر یا (Screen Burn-in) است. به این صورت که با جابجایی پیکسل تصاویر ثابت، اجازه جا ماندگی تصاویر را نمیدهد. مشخصهی دیگر این نوع ویدئو وال ها، شدت نور تصاویر است که بر اساس واحد cd/m2 (کندل بر متر مربع) یا همان واحد نیت (Nit) اعلام میشود. هر قدر این عدد بالاتر باشد شدت نور تصویر ویدئووال بیشتر میباشد.
نیت ویدئو وال ها معمولا در بازهی ۴۵۰ تا ۲۰۰۰ است، که انتخاب عدد مناسب بر اساس محل قرارگیری ویدئووال در فضاهای داخلی (Indoor) یا فضاهای مسقف خارجی با تابش نور خورشید (Semi Outdoor) انجام میگیرد.
این نوع ویدئو وال ها به دلیل طراحیهای نوین و استفاده از تکنولوژیهای جدیدتر، فضای بسیار کمتری را اشغال میکنند و همچنین آلودگی حرارتی و صوتی بسیار پایینی دارند. این ویژگی باعث میشود تا کاربرانی که فضای محدودی را در اختیار دارند، استقبال بیشتری از این محصول داشته باشند.
2 - سیستم تابش نور از پشت DLP Rear projection
این نوع از سیستم پخش یکپارچه تصاویر از تکنولوژی لامپ تصویر یا پروژکشن بهره می برد. همانند تلویزیونهای خانگی قدیمی، به علت استفاده از لامپ تصویر، این نوع محصولات دارای ابعاد بسیار بزرگی هستند و بیرون زدگی از بخش پشت نمایشگر بسیار زیاد است.
عکس ویدئو وال با سیستم تابش نور از پشت
این نوع نمایشگرها قابلیت استفاده بصورت ۲۴ ساعته را دارا میباشند، ولی به دلیل عمر نسبتا پایین لامپهای تصویر پروژکتور، هزینه نگهداری بالایی جهت تعویض لامپ های تصویر دارند. نقطه عطف این نمایشگرها قاب یا بزل بسیار نازک در حد صفر میلیمتر است، که بیشتر برای مکان هایی که خطوط بزل محدود کنند است مورد استفاده قرار میگیرند. از معایت دیگر این محصولات میتوان به آلودگی صوتی و حرارتی بسیار بالا اشاره نمود.
3 - صفحات دات پیچ ال ای دی - LED Wall
همانطور که از نام این محصول پیداست، تصاویر از کنار هم قرار گرفتن نطقه ها (لامپ های) LED در کنار یکدیگر بصورت پیوسته ایجاد میشوند. هر چقدر اندازه این نقاط LED و فاصله آنها از هم کم تر باشد، کیفیت تصویر افزایش پیدا می کند.
اندازه نقاط را با دات (Dot) اعلام میکنند و اعداد مرسوم در بازه ۱ الی ۱۵ می باشد. (هر چقدر این عدد پایین تر باشد قیمت محصول افزایش پیدا میکند) هر چقدر فاصله بیننده از صفحات دات پیچ بیشتر باشد، امکان مشاهده تصاویر با کیفیت بالاتر افزایش مییابد.
عکس ویدئو وال با سیستم LED wall
بیشترین کاربرد این سیستم در اماکن بیرونی (Outdoor) میباشد چون تغییرات دمایی و برف و باران آسیبی به این سیستم نمیرساند. مصرف بسیار زیاد برق و آلودگی حرارتی بسیار بالا از معایب این محصول میباشد. از مزیت های مهم این محصول نداشتن هیچ گونه بزل است.
اجزای پایه سیستم Video Wall
1 - صفحه نمایش ویدئو وال
نمایشگرهای ویدیو وال در کنار هم یک تصویر را در مقیاس بزرگ و رزولوشن بالا نمایش میدهند. صفحه نمایش ویدئو وال معمولا از ترکیب مانیتورها، پنلها یا پردههای نمایش که با چیدمان کاشیوار مرتب شدهاند ساخته میشود. چیده شدن چند مانیتور کنار هم به شکل کاشی یک صفحه نمایش بسیار بزرگ multi-HD را ایجاد میکند.
ویدیو والها در طیف بزرگی از تکنولوژیهای نمایش شامل LCD ، LED ، Projection Cube ، Blended Projection و غیره آمدهاند. هر نوع صفحه نمایش مزایا و محدودیتهای منحصر به فردی از لحاظ رزولوشن، روشنایی، قابلیت اطمینان، هزینه و سایر عوامل دارد.
بسته به نوع صفحه نمایش و سیستم انتخابی نصب شده، ویدئو والها میتوانند در شکلهای تخت، منحنی و حتی سه بعدی ساخته شوند. آنها میتوانند به اندازه کافی برای قابل حمل بودن کوچک باشند یا آن قدر بزرگ باشند که گوشهای از اتاق را بگیرند.
خرید اینترنتی ویدئو وال های پیشرفته با قیمت مناسب از دیجی کالا
2 - کنترلر ویدیو وال
کنترل کننده Video Wall منابع محتوایی شما را به نمایشگرها متصل میکند. این دستگاه به شما امکان کنترل محتوای به نمایش در آمده در تلویزیونها را میدهد، اینکه چه زمانی و کجا تصاویر به نمایش درآیند. با استفاده از استریم IP یا ورودی فیزیکی، کنترلر محتوای مورد نظر را از تمام منابع مورد نظر مثل دوربینهای ویدئویی، ورک استیشن کامپیوتری و پلیرها ضبط کرده و آنها را در یک رابط کاربری قابل دسترس به نمایش درمیآورد.
بر اساس فرمانهایی که از طریق نرم افزار کنترل کننده ایجاد میکنید، دستگاه کنترلر محتوا را به نمایشگرها ارسال میکند و به شما اجازه میدهد که محتوای نمایش داده شده را بنا به سلیقه خود بلافاصله تنظیم و مرتب کنید. همچنین برخی کنترلرها امکان تنظیم و ذخیره تنظیمات مربوط به نمایش را به صورت آفلاین و قبل از نمایش محتوا دارند. کنترلر به تمام نمایشگرهای تکی در سیستم Video Wall این امکان را میدهد تا با هم به عنوان یک پرده نمایش تکی عمل کنند. بدین معنی که تصویر به صورت کلی و کشیده بین تمام نمایشگرهای کنار هم به نحوی تقسیم میشود که همه با هم یک تصویر بزرگ را نمایش میدهند.
عکس کنترلر ویدیو وال و ورود و خروجی های مختلف آن
دستگاه کنترلر ویدئو وال دارای پورتهای مختلف ورودی و خروجی برای صدا و تصویر است. برای مثال دستگاه میتواند محتوای مورد نظر را مستقیم از یک فلش مموری USB بخواند یا اینکه صدا و تصویر از دستگاههای مختلف از طریق کابل صدا و کابل VGA یا HDMI به کنترلر منتقل شده و سپس بعد از تنظیم به وسیلهی کابل HDMI به نمایشگرها منتقل میشود.
3 - نرم افزار ویدئو وال
نرم افزار Video Wall یک رابط کاربری برای کنترل نمایشگر، کنترلر و محتوای دستگاه منبع است. اکثر نرم افزارهای ویدیو وال یک داشبورد کاری را ارائه میدهند که شامل نمایش لحظهای تصویر در حال انتقال و لیست محتوای دستگاههای منبع موجود است.
نرم افزار ویدئو وال در سطح ابتدایی امکان انتخاب محتوای مورد نظر در دستگاههای منبع و نمایش آنها در نمایشگرها را میدهد. همچنین بیشتر نرم افزارها دارای ابزارهایی برای تنظیم ظاهر محتوا، شامل مقیاس و ابعاد، بزرگنمایی، برش تصویر و کنترل کنتراست و روشنایی و ... هستند. برخی از این نرم افزارها علاوه بر امکانات گفته شده دارای قابلیتهای پیشرفته تری برای کنترل بهتر نمایش در سیستم ویدیو وال نیز هستند.
مانیتور صنعتی
مانیتورهای صنعتی نیز همانند ویدئو وال کاربردهای بسیاری را در نمایش ویدئو و تصاویر دارد و به صورت تک بر روی دیوار یا پایه های سقفی نصب میشود. کسب و کارهای کوچک و بزرگ از این مانیتور صنعتی برای جذب و مطلع کردن مشتریان درباره محصولات و خدمات خود بهره می برند و در محیط های کسب و کار در جهت بالا بردن فروش بازتاب خوبی ایجاد میکند.
عکس ویدئو وال تبلیغاتی در ترمینال ها و امکان عمومی
فرق ویدئو وال و مانیتور صنعتی
در خصوص تفاوت کلی ویدئو وال و مانیتور صنعتی باید بگوییم که مانیتور صنعتی از نظر طراحی و ساختار دارای قاب یا فریم پهن تری نسبت به ویدیو وال دارد و در مشاغلی نظیر فروشگاه ها، رستوران، فست فود، کافی شاپ و فروشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد. اما ویدئو وال ها به دلیل قابلیت پخش نمایش یکپارچه از چندین مانیتور تشکیل شده که یک تصویر عریض واحد را نمایش میدهد، همچنین میتوان از هر مانیتور برای نمایش همزمان چند تصویر یا ویدئو استفاده کرد.
بیلبوردها، اماکن شهری بزرگ، اتاق های کنترل و معابر عمومی از کاربردهای این ویدئو وال ها میباشد. از این رو قیمت ویدئو وال در مقایسه با مانیتور صنعتی بسیار بالاتر بوده و هزینه های نگهداری آن نیز به مراتب هزینه بر است.
از دیگر مواردی که منجر به ایجاد تفاوت ویدئو وال و مانیتور صنعتی میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
سیستم های ویدئو وال از زاویه دید گسترده ای برخوردار هستند و توانایی نمایش یک یا چند تصویر را همزمان دارند، در صورتی که مانیتور صنعتی تنها قابلیت نمایش یک تصویر را داراست.
-
مانیتورهای صنعتی قاب بسیار پهنی دارند و در هر مدل سایز این قاب متفاوت است. اما ویدئووال ها قاب بسیار نازکی دارند به طوری که قابل دیدن نیست و در ظاهر بدون قاب نمایش داده میشوند.
-
در تمامی ویدئووال ها پورت های خروجی یافت میشود و میتواند داده های مختلفی را از دیگر دستگاه ها دریافت کند و خروجی را با آن داده ها تولید کند. این قابلیت در مانیتورهای صنعتی کمتر دیده میشود.
عکس ویدیو وال در حالت های مختلف
کاربرد های ویدئو وال
سیستمهای چند منظوره ( Multi Surveillance Systems )
-
مورد استفاده در کلیه سازمانها و ارگانها
-
مراکز کنترل شهری (کنترل ترافیک، مدیریت بحران، نیروگاهها، مراکز اورژانس، شهرداریها، استانداریها، فرمانداریها، مراکز آتش نشانی، مراکز پلیس، اتاقهای مانیتورینگ، اتاق های دیسپاچینگ، برجهای مخابراتی، صدا و سیما و ...)
-
اتاق کنترل مراکز صنعتی (خطوط تولید کارخانجات، نیروگاه ها، سدهای آبی و ...)
-
اتاقهای فرمان (نفت، گاز، برق، مخابرات، آب و فاضلاب، پتروشیمی و ...)
-
استودیو های پخش تلویزیونی، اتاق های مانیتورینگ و Broadcasting و ...
-
مراکز نظارتی و حفاظتی (کنترل دوربین های مداربسته و مانیتورینگ مجتمع های تجاری و مسکونی بزرگ و ...)
-
مراکز نظامی، ستادهای فرماندهی، کنترل مراکز حساس، زندانها، پادگانها و …
-
فرودگاهها، ایستگاهای راه آهن، پایانه های مسافربری و ... ( به منظور تبلیغات، اطلاع رسانی، اتاق کنترل، اعلام مسیر، اطلاعات و زمان حرکت و ...)
-
مراکز پایانه درون شهری، مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ... ( به منظور تبلیغات، اطلاع رسانی، اتاق کنترل، اعلام مسیر، اطلاعات و زمان حرکت و ...)
کاربرد ها و موارد استفاده از ویدئو وال
موارد استفاده تبلیغاتی و اطلاع رسانی
-
مجتمع های تجاری، فروشگاهها و مراکز خرید، رستورانها و کافی شاپ ها، دفاتر ارتباطی (به منظور تبلیغات اجناس و خدمات)
-
سالنهای کنفرانس، ویدئو کنفرانس، نمایشگاههای بین المللی، لابی سینماها و تئاترها، سالنهای آمفی تئاتر، همایش و اجتماعات و ...
-
بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی، بردهای خبر رسانی و اطلاع رسانی و ...
-
محل برگزاری کنسرت ها و سالنهای موسیقی، تالارهای عروسی و پذیرایی، باغسراها و ...
-
بیمارستانها، مراکز درمانی، مراکز پزشکی، آزمایشگاهها، رادیولوژیها، داروخانه ها، ایستگاههای پرستاری (اطلاع رسانی و نوبت دهی) و ...
-
استادیومها، مراکز ورزشی، تفریحی، فرهنگی، باشگاهها و پارکها و ...
-
بانکها و موسسات مالی، صرافی ها، دفاتر بورس، طلافروشی ها (به منظور اطلاعرسانی خدمات و تسهیلات بانکی به مشتریان، اتصال به سیستم نوبتدهی و صف بانکی، آخرین قیمت طلا،ارز، سهام و ...)
-
موزه ها و مراکز اسناد، مراکز تاریخی، باستانی و گردشگری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، کتابخانه ها و ...
-
آژانسهای مسافرتی و گردشگری ( به منظور اطلاع رسانی جدیدترین خدمات و تسهیلات به مشتریان، وضعیت آب و هوا، ترافیک، اماکن تجاری، تاریخی و تفریحی، اطلاع رسانی از آخرین اخبار و مقالات و ...)
-
هتلها،دانشگاهها و مراکز آموزشی، مراکز خدماتی، سالنهای انتظار، اماکن مذهبی، فرهنگسراها، رسانه ها و مطبوعات، شرکتها و ...
-
جذب مشتری به درون مراکز تجاری با استفاده از کلیپ های تبلیغاتی برند های معروف و ...
مزایای استفاده از ویدئو وال
استفاده از ویدئو وال مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
مشاهده قیمت و خرید اینترنتی بهترین مدلهای ویدئو وال از دیجی کالا با قیمت مناسب
بهبود میزان فروش
معرفی محصولات به کمک ویدئووال مشتریان را بیش از پیش جذب کرده و اطلاع رسانی به شکل موثرتری انجام می شود. بررسی ها نشان داده که استفاده از ویدئووال در فروشگاه ها، میزان فروش را تا 32 درصد افزایش داده است.
تعامل بهتر با مشتریان با ویدئو وال
وجود ویدئو وال در کسب و کارها به بهبود ارتباط با مشتریان کمک می کند. گاهی مشتری ها از انتظار طولانی خسته شده و حتی ممکن است از خرید منصرف شوند، اما وجود ویدئو وال انتظار را از حالت خسته کنندگی خارج می کند، ضمن اینکه سرعت خرید را افزایش داده و در کل انتظار را کاهش می دهد. بنابراین، هر شرکتی ممکن است از این تکنیک برای افزایش رضایت مشتری استفاده کند.
جذب مشتری بیشتر
مشتری ها به کسب و کارهای دارای نمایشگر تمایل بیشتری دارند. بیش از 42 درصد از مشتری ها به سمت موسسات و مراکزی جذب می شوند که دارای ویدئو وال هستند. ویدئو وال با ارائه جزئیات بیشتر از محصول، تجربه خرید را برای مشتری لذت بخش می کند.